EN  /  FA

|

Look More Attractive

سئو

سئو چیست

اگر به تازگی کسب و کار آنلاین و وب سایت فروشگاه خود را راه‌اندازی کردید، احتمالاً واژه سئو سایت را به وفور شنیده‌اید. همان‌طور که شنیدید، سئو سایت به کسب رتبه و جایگاه برتر وب سایت شما در گوگل کمک بسیار زیادی می‌کند. اما منظور از جایگاه برتر گوگل چیست و چه تأثیری بر وب سایت و محتوای شما می‌گذارد؟ سئو چگونه رتبه وب سایت شما را بالا می‌برد؟ برای یادگیری سئو چه باید کرد؟ و … سؤالاتی هستند که ذهن اکثر شما عزیزان را به خود درگیر کرده‌اند. برای رسیدن به پاسخ سؤالاتتان درباره سئو و تأثیر آن بر رتبه وب سایت در گوگل و هر مرورگر دیگری با ما همراه باشید. ما در مقاله آموزش سئو به شما خواهیم گفت که سئو چیست و چگونه می‌توانید با استفاده از آن ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید.

سئو چیست و چه اهمیتی دارد؟

سئو یا معادل انگلیسی آن SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو است. سئو در حقیقت به تمامی فعالیت‌هایی که در طراحی سایت، تولید محتوا، لینک‌سازی در گردش و … به منظور افزایش رتبه وب سایت در گوگل انجام می‌گیرد، گفته می‌شود. اما این فعالیت‌ها چه هستند و چگونه وب سایت را در بالاترین رتبه قرار می‌دهند!؟

قبل از آن که به بررسی آموزش سئو بپردازیم، لازم است تا با موتور جستجو گوگل آشنا شوید. این که چیست و چگونه عمل می‌کند؟ موتور جستجو گوگل مشابه با رفتار مادر و فرزند برای یافتن لوازم گمشده است. بدون شک برای همه شما پیش آمده که لوازم خود مانند: جوراب، خودکار، لباس و … را گم کرده باشید اما با صدا زدن مادر آن وسیله در اختیار شما قرار گرفته است. موتور جستجوی گوگل نیز همانند رفتار مادر در یافتن وسایل کودکش عمل می‌کند. به این منظور که شما هنگام یافتن پاسخ سؤالی که در ذهنتان شکل گرفته، کلماتی را سرچ می‌کنید. اینجاست که موتور جستجوی گوگل فعال می‌شود و تمامی مطالبی را که با کلمات سرچ شده شما مرتبط هستند را پیدا می‌کند.

بعد از کلیک بر روی گزینه سرچ شما با صفحه‌ای از محتواها و وب سایت‌های مختلف مواجه می‌شوید که به آن SERP یا صفحه نتایج جستجو گفته می‌شود. اکثر کاربران و حتی خود شما تنها در صفحه و 3 ردیف اول پاسخ سؤال خود را پیدا خواهید کرد. کمتر مواردی پیش آمده که کاربر به صفحات بعدی برای یافتن پاسخ سؤالاتش مراجعه کند. پس این صفحه به ویژه ردیف‌های نخست بهترین جایگاه وب سایت در گوگل هستند که شما باید برای کسب آن تلاش کنید. برای رسیدن به این جایگاه نیز باید تمامی قوانین سئو محتوا و سایت را به طور کامل رعایت کنید تا موتور جستجو بتواند وب سایت شما را سریع‌تر پیدا کند. رسیدن به جایگاه‌ برتر در گوگل نه تنها ترافیک وب سایت شما را افزایش می‌دهد، بلکه منجر به فروش بیشتر محصولات شما نیز خواهد شد. از این رو در کسب و کار آنلاین خود یادگیری سئو اهمیت و نقش بسیار زیادی در افزایش رتبه شما در گوگل و فروش بیشتر دارد.

آموزش سئو

انواع سئو

دسته‌بندی‌های مختلفی برای معرفی انواع سئو وجود دارد. اما مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها تقسیم‌بندی اصول و تکنیک‌های سئو در دو گروه سئو داخلی و سئو خارجی است. در ادامه توضیح مختصری درباره این دو گروه ارائه می‌دهیم.

سئو داخلی

سئو داخلی یا On-page SEO به تمامی عملیات، تکنیک‌ها، ابزارها و فعالیت‌هایی را که بر روی محتوای داخلی سایت شما انجام می‌گیرد، گفته می‌شود. در حقیقت شما بر روی بخش‌هایی که تحت کنترل شما هستند، کار می‌کنید. مواردی مانند: عنوان‌های اصلی و فرعی، کلمات کلیدی، لینک‌سازی، آدرس IP، ساختن زیربنا، افزایش سرعت سایت یا کاهش بانس ریت و … همگی در گروه سئو داخلی قرار می‌گیرند.

سئو خارجی

منظور از سئو خارجی نیز توجه و تمرکز بر روی وضعیت محتوا و سایت از دید کاربران است. به عبارتی، بخش‌هایی که غیرقابل کنترل شما است به سئو خارجی مربوط می‌شود. از جمله تکنیک‌های سئو خارجی می‌توان به شبکه‌های اجتماعی مختلف اشاره کرد که می‌توانید از طریق آن‌ها ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنید. یا کامنت گذاشتن در وب سایت‌ها و بلاگ‌های دیگران و لینک دادن به مطالب خودتان، بخشی از سئو خارجی است.

از دیگر انواع سئو نیز می‌توان به سئو کلاه سفید، سئو کلا سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو منفی اشاره کرد که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. در واقع انواع سئو بر اساس زمان، هزینه، ریسک و ارزش آن‌ها با هم تفاوت دارند.

برای یادگیری سئو از کجا شروع کنیم؟

در آموزش سئو هیچ نیازی به داشتن دانش و تخصص خاصی ندارید. به عبارت دیگر نیازی نیست حتماً اطلاعات یا دانشی درباره برنامه‌نویسی و … داشته باشید. برای این کار تنها کافیست عمل وب گردی در سایت‌های مختلف و کمی هم سرعت عمل در تایپ داشته باشید. ما در این بخش به شما می‌گوییم که با گذراندن چه مسیرهایی می‌توانید قواعد سئو را به خوبی بیاموزید.

اولین قدم برای یادگیری سئو در صورتی که مبتدی هستید و می‌خواهید از صفر شروع کنید، آشنایی با مقالات معتبر در زمینه آموزش سئو است. این کار به شما در روشن کردن موضوعات و خارج شدن از سردرگمی، کمک بسیار زیادی می‌کند. برای این کار می‌توانید از راهنمای گوگل برای شروع یادگیری سئو و ویدئوهای آموزشی یوتیوب کمک بگیرید.

دومین قدم، تهیه پکیج‌های آموزشی یا شرکت در کلاس‌های حضوری آموزش سئو است. زیرا سئو، روش‌ها و انواع مختلفی دارد که باید همه آن‌ها را به صورت اصولی و دقیق بیاموزید. این پیکیج‌ها و کلا‌س‌ها تمام اصولی را که باید درباره سئو بدانید در همان ابتدای کار به شما آموزش می‌دهند. این فکر را نیز از سر بیرون کنید که تنها با خواندن مقالات بتوانید یک سئو کار حرفه‌ای شوید. چرا که در مقالات، هرگز روش‌ها و اصول را به صورت کامل بیان نمی‌کنند و شما مجبور به انجام آزمون و خطاهای بسیاری هستید که حوصله سربر هستند. همچنین ممکن است شما را از ادامه یادگیری منصرف کند.

سومین قدم راه‌اندازی یک سایت ساده و کسب تجربه از هر آن چه آموخته‌اید، است. برای آن که یادگیری‌های خود را بسنجید و تمرین کنید، این سایت به شما کمک زیادی می‌کند. با این کار دیگر نیازی به گذراندن دوره‌های کارآموزی هم ندارید.

گام بعدی در یادگیری سئو، آنالیز سایت‌های موفق در گوگل است. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید سایت‌های رتبه برتر گوگل چه کارهایی برای بالا بردن رتبه خود انجام داده‌اند. همچنین فقط به سایت‌های داخلی بسنده نکنید. سایت‌های موفق خارجی را نیز آنالیز کنید و تجربه کسب کنید. برای این کار باید عنوان، تیترها، نحوه نوشتن متن محتوا، لینک‌سازی، به‌روزرسانی سایت و آمارهایی که میزان فعالیت خارجی متخصصین سئو را روی آن سایت نشان می‌دهند را به طور کامل بررسی کنید.

شرکت کردن و عضو شدن در گروه‌ها و کانال‌های انجمن‌های مختلف سئو که به شما در کمک گرفتن از همکارانتان کمک بسیار زیادی می‌کند. البته این قدم برای کسانی است که اصول سئو را به طور کامل آموخته‌اند.

در نهایت نیز باید با آپدیت‌های جدید گوگل همگام باشید. تمامی الگوریتم‌های سئو را دنبال کنید و مطابق با آن پیش روید. گوگل همواره در تلاش برای هوشمندتر شدن است. از این رو الگوریتم‌های خود را مدام به‌روز می‌کند. همچنین ممکن است الگوریتم‌های جدیدی را نیز تعریف کند. شما باید همگام با تمامی این موارد سئو سایت خود را پیش ببرید تا بتواند بالاترین رتبه را در گوگل بدست آورید.

پیشنهاد ما این است برای آشنایی بیشتر با سئوی سایت این مطلب را بخوانید: سئو و بهینه سازی

یکی از خدمات آژانس تبلیغاتی توماشو تولید محتوای حرفه ای برای وب سایت شما می باشد. جهت ثبت سفارش و مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

Leave a Comment