EN  /  FA

|

Look More Attractive

آزانس تبلیغاتی توماشو

تولید محتوای رسانه ای

این روزها تولید محتوا و بازاریابی محتوایی به ویژه در دنیای دیجیتال امروزی اهمیت بسیار زیادی دارد. کسب و کارها و شرکت‌های بسیاری نیز برای جذب مخاطب بیشتر برای معرفی برند و محصولات خود به تولید محتوا روی آورده‌اند. در بین انواع تولید محتوا، تولید محتوای رسانه‌ای یکی از بهترین و پرطرفدارترین شیوه‌های تولید محتوا است که اغلب شرکت‌های بزرگ و کوچک به منظور جذب مخاطبان با سلایق متفاوت از آن استفاده می‌کنند. تولید محتوای رسانه‌ای در حقیقت با ترکیب انواع مختلف تولید محتوا (متن، صوت، ویدئو، اینفوگرافیک و …) مخاطبان بیشتری را به سمت کسب و کار یا خرید محصولی خاص جذب می‌کند. در این شیوه تولید محتوا همه جوانب در نظر گرفته می‌شود و در نهایت یک محصول و محتوای کامل، متناسب با انواع سلیقه‌ها ایجاد خواهد شد. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که تولید محتوا رسانه‌ای چگونه محتوایی است؟ چه دسته‌بندی‌هایی دارد؟ و از چه نوع محتوایی در آن استفاده می‌شود؟ برای آن که بتوانید یک محتوای کامل، جامع و حرفه‌ای ایجاد کنید، با ما همراه باشید.

تولید محتوای رسانه‌ای چگونه محتوایی است؟

بدون شک بسیاری از شما زمانی که نام تولید محتوای رسانه‌ای را شنیدید، تلویزیون اولین چیزی بود که ذهنتان به سمت آن رفت. بله! تلویزیون نمونه‌ای از محتوای رسانه‌ای است. اما تولید محتوای رسانه‌ای چیزی فراتر از تلویزیون و محتواهای آموزشی است. این شیوه‌ی تولید محتوا در حقیقت با در کنار هم قرار دادن انواع تولید محتوا مانند: ویدئو، صوت، تصویر، متن و … مفهوم مطالب را بسیار راحت‌تر به مخاطب منتقل می‌کند. در بین کاربران، افرادی وجود دارند که علاقه‌ای به خواندن متن ندارند و همیشه به دنبال مواردی هستند که با تصویر یا جملات کوتاه به پاسخ سؤالشان برسند. یا بسیاری افراد هستند که تماشای ویدئو را برای دریافت پاسخ سؤالشان انتخاب می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید کاربران با هر سلیقه‌ای با مراجعه به محتوای شما به پاسخ سؤالشان برسند، باید یک محتوای رسانه‌ای ایجاد کنید.

اگر بخواهیم مثالی از یک محتوای رسانه‌ای برای شما عزیزان بزنیم، نرم‌افزارهای آموزشی مانند: اکسل، ورد و … نمونه‌هایی از این نوع محتوا هستند. در سی‌دی‌های آموزشی ترکیبی از متن، صدا، ویدئو، اینفوگرافیک و … مشاهده می‌کنید که برای انتقال مفاهیم کلمات به بهترین شکل مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از متن برای توضیح مفاهیم، از صدا برای بیان روش‌های کار با نرم‌افزار و از ویدئو برای نشان دادن و از ترکیب این موارد برای انتقال مفهوم به صورت بسیار ساده و راحت استفاده می‌شود.

اما این شیوه تولید محتوا تنها برای آموزش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بلکه این شیوه بهترین راه برای تبلیغ برندها و محصولات مختلف است. شما می‌توانید در وب سایت خود از ترکیب چندین نوع محتوا برای معرفی بهتر و کامل‌تر محصولات خود استفاده کنید. حتی اگر یک وب سایت آموزشی دارید، می‌توانید از ترکیب متن، تصویر و ویدئو برای انتقال بهتر و آسان‌تر مفاهیم استفاده کنید.

انواع دسته‌بندی‌های تولید محتوای رسانه‌ای

بسیاری از افراد، انواع تولید محتوا را با دسته‌بندی‌های تولید محتوای رسانه‌ای را با هم اشتباه می‌گیرند. در حالی که انواع محتوا شامل: متن، صدا، ویدئو، عکس، اینفوگرافیک و … است. ولی دسته‌بندی‌های تولید محتوای رسانه‌ای مربوط به مواردی است که می‌توان از این شیوه برای تولید محتوای آن‌ها استفاده کرد. در حقیقت شما از انواع محتوا برای تولید یک محتوای رسانه‌ای با کیفیت در این دسته‌بندی‌ها استفاده می‌کنید.

شما می‌توانید از محتوای رسانه‌ای در دسته‌بندی‌های کلی مانند: عکاسی، موشن گرافیک، طراحی گرافیک، تیزر تبلیغاتی و پوشش تصویری رویدادها استفاده کنید. بنابراین شما می‌توانید به عنوان مثال در موشن گرافیک برای انتقال پیام از سه نوع محتوا نظیر متن، صدا و ویدئو بهره‌مند شوید. در کنار هم قرار دادن چند نوع محتوا در مجموع یک محتوای رسانه‌ای را تشکیل می‌دهند.

تولید محتوای صوتی

برای ساختن یک تولید محتوا رسانه‌ای چه باید کرد؟

اولین قدم برای تولید یک محتوای رسانه‌ای تعیین هدف شما در ایجاد آن است. شما باید نوع محتوای خود را به خوبی بشناسید و بدانید برای آن نیاز به چه نوع محتواهایی دارید. به صورت کلی برای تمامی انواع محتواهای آموزشی، تبلیغاتی، و … چند نوع محتوای پایه و بسیار پرکاربرد وجود دارد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. متن

پایه و اساس تمامی محتواها متن است. به عقیده خیلی‌ها تولید محتوای متنی دیگر منسوخ شده و بسیاری از متخصصین بر این باورند که به جای ایجاد یک محتوای متنی باید به سمت انواع تولید محتوای ویدئویی، اینفوگرافیک و … روی آورند. اما به نظر ما، متن یکی از اصلی‌ترین پایه‌های تولید محتوا محسوب می‌شود. به عنوان مثال اگر قصد تولید یک محتوای ویدئویی را داشته باشید، برای انتقال بسیاری از مفاهیم نیاز به ارائه متونی در رابطه با آن ویدئو دارید. این ویدئو چیست و چه کمکی به مخاطب می‌کند؟ شما برای آن که مخاطب را ترغیب به تماشای ویدئو خود کنید نیاز دارید تا متنی جذاب برای آن بنویسید. حتی در کارهایی مانند موشن گرافیک نیز شما نیاز به نوشتن یک سناریو دارید. از این رو متن نوعی محتوای پایه است که شما از آن برای درگیر کردن مخاطب با محتوای تولید شده خود استفاده خواهید کرد.

2. عکس

عکس یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین انواع محتوا برای تولید محتوای چند رسانه‌ای است. بدون شک در هر محتوایی که تولید می‌شود، عکس یکی از موارد اصلی و بسیار مهمی است که کیفیت محتوا را افزایش می‌دهد. همچنین در انتقال مفهوم متن به مخاطب کمک بسیار زیادی می‌کند. در فروشگاه‌های آنلاین بسیاری از مخاطبان علاوه بر تماشای ویدئو و مطالعه متن، تمایل دارند عکس‌های محصول را از جوانب مختلف نیز مشاهده کنند. از عکس به طور کلی در 3 حالت استفاده می‌شود. اولین حالت استفاده از عکس برای انتقال مفهوم و توضیح بیشتر در کنار متن کاربرد دارد. دومین حالت، در تولید ویدئو است که با قرار دادن چندین عکس در کنار هم یک محتوای ویدئویی ایجاد می‌شود. سومین مورد نیز کاربرد آن در تولید محتواهای اینفوگرافیک است. اینفوگرافیک در زبانی ساده ترکیبی از عکس و متن است. اما نمی‌توان آن را در دسته عکس به حساب آورد. در این نوع محتوا مفاهیم و پیام اصلی به صورت خلاصه از طریق تصویر و متن منتقل می‌شود. یکی از کاربردهای اینفوگرافیک، موشن گرافیک است. موشن گرافیک معمولاً برای توضیح دقیق مراحل کار و قبل از شروع ویدئو اصلی استفاده می‌شود. موشن گرافیک در واقع نوعی ویدئو بر پایه عکس و متن است که در آن گوینده با اشاره سریع، قدم به قدم مراحل کار را نشان می‌دهد.

3. صدا

صدا مهم‌ترین بخش در محتواهای ویدئویی و موشن گرافیک است. شما همچنین می‌توانید در محتوای رسانه‌ای خود علاوه بر متن از صدا به تنهایی برای کسانی که وقت کافی برای خواندن ندارند، استفاده کنید. در اغلب دسته‌های محتوای رسانه‌ای صدا نقش اصلی را برای جذب مخاطب دارد.

4. انیمیشن

انیمیشن نوع دیگری از محتوا است که بیشتر در تولید ویدئوهای کوتاه آموزشی و موشن گرافیک کاربرد دارد. این نوع محتوا معمولاً برای رده سنی خاصی (کودکان و نوجوانان) به منظور جذب بیشتر مخاطب و تأثیرگذاری بیشتر استفاده می‌شود. با این حال امروزه نمونه‌های حرفه‌ای‌تری از انیمیشن مناسب بزرگسالان تولید می‌شود.

5. ویدئو

محتوای ویدئو با انیمیشن بسیار متفاوت است. بزرگترین تفاوت این دو در نحوه تولید آن‌ها است. در انیمیشن از تصاویر غیرواقعی به همراه متن و … استفاده می شود در حالی که در ویدئو از تصاویر واقعی به منظور تولید محتوا استفاده می‌شود. تفاوت دیگر این دو در هدف تولید آن‌ها است. انیمیشن‌ها بیشتر جنبه آموزشی دارند، در حالی که از ویدئوها علاوه بر آموزش برای موارد دیگر مانند: تیزرهای تبلیغاتی نیز استفاده می‌شود.

شما می‌توانید از ترکیب این محتواها با توجه به هدفی که دارید در تولید محتوای رسانه‌ای استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است برای تولید یک محتوا، تنها استفاده از یک نوع محتوا کافی باشد. مثلاً در موضوع عکاسی، فقط نوع محتوای عکسی کفایت می‌کند. اما در پروژه‌های دیگر مانند تیزرهای تبلیغاتی و … می‌توانید از ترکیب موارد ذکر شده در کنار هم بهره‌مند شوید.

پیشنهاد ما این است برای آشنایی بیشتر با تولید محتوای رسانه ای این مطلب را بخوانید: تولید محتوا

یکی از خدمات آژانس تبلیغاتی توماشو تولید محتوای حرفه ای برای وب سایت شما می باشد. جهت ثبت سفارش و مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

Leave a Comment