EN  /  FA

|

Look More Attractive

طراحی سایت چیست؟ و چه انواعی دارد؟

آموزش طراحی سایت

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه روزافزون اینترنت در کشور بسیاری از کسب و کارهای سنتی به سمت فروش اینترنتی روی آورده‌اند. برخی در شبکه‌های اجتماعی و بعضی دیگر علاوه بر فعالیت در این شبکه‌ها برای فروشگاه خود وب سایتی نیز طراحی کرده و از این طریق نیز جذب مخاطب می‌کنند. تفاوت بین شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها نیز در نحوه جذب مخاطب است. در شبکه‌های اجتماعی باید برای جلب اعتماد مشتری و افزایش فالوور تلاش و هزینه بسیاری کرد. در حالی در سایت تنها با رعایت نکاتی مانند سئو سایت به راحتی می‌توان جایگاه مناسبی را کسب کرد. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کسب و کارها و شرکت‌های به دنبال راه‌اندازی سایتی برای خود باشند. از این رو بازار طراحی سایت بسیار پررونق شده است. بنابراین طبیعی است که افراد بسیاری برای کسب درآمد به دنبال یادگیری طراحی سایت باشند. اما برای طراحی سایت باید از کجا شروع کرد؟ و چه مراحلی را باید طی کرد؟ با ما همراه باشید تا در مقاله آموزش طراحی سایت مراحل یادگیری این حرفه پردرآمد را به صورت کلی برای شما عزیزان ارائه دهیم.

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت یا معادل انگلیسی آن Web-Design به تمامی فعالیت‌هایی که جهت راه‌اندازی و طراحی یک پایگاه اینترنتی به منظور اطلاع‌رسانی، معرفی شرکت و ارائه خدمات انجام می‌گیرد، گفته می‌شود. طراحی سایت در حقیقت یک پروسه متشکل از لایه‌سازی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت اصول سئو سایت است. یک طراح سایت باید در زمینه شکل ظاهری وب سایت فعالیت کند. شکل ظاهری وب سایت نقش بسیار مهمی در جذب مخاطب و تجربه کاربری دارد.

در طراحی سایت معمولا دو نفر یا دو تیم وظایف راه‌اندازی سایت را برعهده دارند. یک تیم مسئول طراحی و شکل ظاهری سایت هستند و تیم دیگر کدهای سرور و کدهایی که برای کاربران قابل رویت نیستند را طراحی می‌کنند. به این دو بخش در طراحی سایت نیز فرانت‌اند و بک‌اند گفته می‌شود. طراحی و ساخت تمامی بخش‌ها و کدهای سایت که در معرض عموم کاربران قرار می‌گیرند (شکل ظاهری و …) را فرانت‌اند می‌گویند. بک‌اند نیز کدنویسی کلیه امکانات و عملکردهای سایت که توسط کاربران قابل مشاهده نیست را بر عهده دارد.

انواع سایت‌ها

زمانی که اقدام به یادگیری طراحی سایت می‌کنید، باید بدانید که به چه منظور و برای چه هدفی این کار را انجام می‌دهید. همان‌طور که می‌دانید سایت‌های مختلف بسیاری در فضای اینترنت وجود دارد که هر کدام در زمینه‌ای خاص فعالیت دارند. وب سایت پرتفولیو، شرکتی، وبلاگ، رستورانی، معرفی خدمات و … مواردی از انواع مختلف سایت هستند. شما باید با توجه به حوزه فعالیت هر کسب و کار یک سایت مناسب با آن زمینه را طراحی کنید.

موضوعات اساسی که باید در طراحی سایت بدانید

در طراحی سایت 7 موضوع اساسی وجود دارد که شما باید آن‌ها را به طور کامل بلد باشید. این 7 مورد شامل: تفاوت طراحی وب و توسعه وب، اصول طراحی وب سایت، چیدمان وب سایت، اجزای مهم در طراحی وب، المان‌های بصری در طراحی وب، نگهداری از وب سایت و بهترین منابع الهام برای طراحی وب سایت است. یادگیری این اصول به شما در طراحی سایت حرفه‌ای نقش بسیار مهم و اساسی ایفا می‌کنند.

مراحل طراحی سایت

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم طراحی سایت شامل طراحی، ساخت و راه‌اندازی یا بهینه‌سازی یک سایت قدیمی در فضای اینترنت است. برای این کار شما باید 4 مرحله اساسی و مهم را طی کنید. این 4 مرحله شامل:

  1. طراحی وایر فریم: این بخش مربوط به نمای کلی سایت است که باید با توجه به نیاز مشتری و نوع سایت طراحی شود. در حقیقت شما در این بخش به صفحات کلی سایت و تعیین جایگاه و چیدمان المان‌ها می‌پردازید.
  2. طراحی گرافیک سایت: این بخش از طراحی سایت مربوط به رنگ‌بندی عناصر در هر جایگاه و گرافیک سایت است. برای این کار نیز باید از نرم‌افزارهای گرافیکی مخصوص استفاده کنید.
  3. کدنویسی و برنامه‌نویسی: هر سایتی به منظور مدیریت و تعامل کاربران نیازمند روش‌هایی است که با استفاده از کدنویسی و برنامه‌نویسی معرفی می‌شوند. برای این کار شما باید سیستم‌های مدیریت محتوا را به خوبی بشناسید و نحوه کار با آن‌ها را بلد باشید. در این مرحله سیستم مدیریت محتوا وردپرس یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه‌نویسی به شما کمک می‌کنند.
  4. راه‌اندازی وب سایت: بعد از گذراندن 3 مرحله قبل، نوبت به راه‌اندازی وب سایت در بستر اینترنت می‌رسد. برای این کار باید ابتدا یک هاست خریداری کرده و نام دامنه مناسبی را با توجه به حوزه فعالیت شرکت یا کسب و کار انتخاب کنید. سپس سایت را بر اساس آن‌ها پیکربندی کرده و در دسترس عموم قرار دهید.

انواع طراحی سایت

همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، سایت‌ها بر حسب نوع محتوا و نیاز مشتری انواع مختلفی دارند. حال در این بخش دسته‌بندی کلی تمامی سایت‌ها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. همه انواع سایت‌ها به صورت کلی در دو دسته سایت‌های استاتیک و دینامیک قرار می‌گیرند.

سایت‌های استاتیک (Static Website)

در این نوع سایت‌ها اطلاعات  و محتویات سایت تنها یکبار جمع‌آوری می‌شوند. به عبارتی تنها بخش فرانت‌اند انجام می‌گیرد. همچنین هر کدام از صفحات سایت باید به صورت جداگانه طراحی و بارگذاری شوند. در این نوع سایت‌ها تغییرات لازم تنها توسط طراح یا کارشناس سایت صورت می‌گیرد.

سایت‌های دینامیک (Dynamic Website)

در سایت‌های دینامیک یا پویا هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند باید برنامه‌نویسی شوند. محتویات این سایت‌ها باید مدام تغییر داده شوند و نیازمند توسعه هستند. بخش بک‌اند در حقیقت وظیفه پویاسازی سایت را برعهده دارد.

 

 

برای طراحی سایت باید از کجا شروع کنیم؟

حال که با مفهوم طراحی سایت، انواع و بخش‌های مختلف آن آشنا شدید، به ارائه گام‌های اصلی برای یادگیری این حرفه می‌پردازیم.

 قدم اول: یادگیری زبان‌های نشانه‌گذاری در طراحی وب

شما برای آن که بتوانید بدنه و ساختار اصلی و کلی وب سایت را طراحی کنید باید زبان‌های نشانه‌گذاری را به خوبی بلد باشید. از زبان‌های نشانه‌گذاری می‌توان به HTML، CSS، Java Script، Jquery  و Bootstarp اشار کرد. در طراحی وب سایت از نوع استاتیک تسلط بر دو زبان HTML  و CSS ضروری است. اما برای آن که بتوانید یک سایت پویا طراحی کنید باید علاوه بر این موارد جاوا اسکریپت که محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در سایت‌های پویا محسوب می‌شود را به خوبی بیاموزید. از جاوا اسکریپت می‌توان برای برنامه‌نویسی سمت سرور نیز استفاده کرد. در این بخش همچنین باید با نرم‌افزارهای گرافیکی نیز آشنا شوید و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

 

زبان های برنامه نویسی

قدم دوم: یادگیری زبان برنامه‌نویسی سمت سرور

همان‌طور که اشاره کردیم یک سایت از دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند که مربوط به کاربر و سرور هستند، تشکیل می‌شود. زبان‌های نشانه‌گذاری که در گام قبل معرفی کردیم مربوط به سمت کاربر هستند. حال شما باید به زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور نیز تسلط داشته باشید. تا بتوانید سایتی مفید و حرفه‌ای را طراحی کنید. زبان برنامه‌نویسی PHP یک زبان بسیار مناسب برای سمت سرور است که از طریق آن می‌توانید بهترین ارتباط را بین پایگاه داده، سرور و کاربر ایجاد کنید. برای انجام این بخش از سایت شما می‌توانید از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری مانند: Node JS، Python، ASP و … نیز استفاده کنید.

قدم سوم: آشنایی با نرم‌افزارهای طراحی وب و بانک اطلاعاتی

نرم‌افزارهای طراحی وب بسیاری وجود دارند که می‌توان از بین آن‌ها به note pad++، php storm، dreamweaver  و … اشاره کرد. از نرم‌افزارهای بانک اطلاعاتی نیز می‌توان mysql را نام برد. یادگیری همگی این نرم‌افزارها برای طراحی یک سایت حرفه‌ای لازم و ضروری است.

قدم چهارم: ابزارهای مورد نیاز برای توسعه سایت

از آن جا که دنیا هر روز در حال پیشرفت در زمینه تکنولوژی و توسعه اینترنت است، طراحان و برنامه‌نویسان باید به به‌روزترین تجهیزات و نرم‌افزارها مجهز باشند. محیط‌های توسعه برنامه‌نویسی و ویرایشگرهای متن مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزارهای یک برنامه‌نویس به شمار می‌روند. هنگام انتخاب نرم‌افزارهای لازم شما دو گزینه IDEها و Text Editorها را برای انتخاب دارید. متأسفانه اغلب برنامه‌نویسان تفاوت بین این دو را نمی‌دانند. در حالی که هر کدام مزایا و معایب خاص را دارند.

قدم پنجم: استانداردهای طراحی وب

شما در هر زمینه‌ای که قصد فعالیت داشته باشید باید استانداردهایی را رعایت کنید. این موضوع برای طراحی وب سایت نیز صادق است. در طراحی وب استانداردهایی وجود دارد که شما باید حتماً آن‌ها را رعایت کنید.

جمع‌بندی

یادگیری طراحی سایت یک مسیر پر فراز و نشیب است. از این رو هنگام یادگیری آن اگر از مسیرهای بعدی خود اطلاع نداشته باشید کار برای شما بسیار سخت می‌شود. ما در این مقاله سعی کردیم مراحل لازم برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه‌ای را برای شما عزیزان ارائه دهیم تا با مسیر پیش روی خود آشنا شوید. همچنین علاوه بر همه این موارد طراحان سایت که قصد توسعه وب سایتی را دارند باید تمامی اصول سئو را بیاموزند.